Siirry pääsisältöön

Yksikin mätä omena

Olin tuon maaliskuun jälkipuoliskon etsimässä sisintäni Savukosken ja Sallan maisemissa - Tuntsan erämaassa. Vaellus on aivan oma tarinansa enkä puutu siihen tämän höpinän riveillä.

Päästäkseen täältä Savon ja Hämeen rajamailta erämaahan käyttäen julkisia kulkuneuvoja on edessä monta etappia. Vaihtoja, odottelua ja ihmettelyä. Koska käytän melko harvoin julkisia kulkuneuvoja olin jo lähtiessä hieman skeptinen matkustelun sujuvuuden suhteen.

Julkisuudessa on arvosteltu VR:n ja Matkahuollon palveluja, aikatauluja ja ties mitä. "Koduktöörin painajaiseksi" kutsuttu parimetrisen ahkion kanssa matkaava vaeltaja joutui Mäntyharju - Savukoski väliä ees taas seilatessaan käyttämään kaikkiaan kahdeksaa junaa ja viittä bussiyhteyttä. Oli nopeita vaihtoja ja odottelua sekä ahkion sotkemista pohjoisen "postitaksiin".

Yllätys, yllätys! Kaikki sujui kuin rasvattu - viimeistä junaetappia lukuunottamatta. Asiakaspalvelu toimi loistavasti, konduktöörit olivat avuliaita, opastavia ja heidän kanssaan oli miellyttävä asioida. Postitaksin kuljettajan kanssa ratkottiin hienosti parimetrisen ahkion sovittaminen tavalliseen henkilöautoon. Ja matkalla Tulppiosta Savukoskelle pohdittiin maailman menoa ja rajaseudun autioitumista. Loistavaa porukkaa.

Mäntyharjun asemalle kotiutuessani kuitenkin kirosin VR:n ja junan konnarin mielessäni Siperiaan hiilikaivosjunaa lastaamaan. Ja sinne hän oikeasti kuuluisikin.

Tarkennetaanpa nyt vähän mistä moinen sitten johtui.
Saavuin lähijunalla Riihimäeltä Lahteen, jossa vaihtoaikaa oli aivan riittävästi - 14 minuuttia. Raahasin ahkioni alatunnelin kautta Mäntyharjun suuntaan lähtevän junan laiturille. Katselin kun pitkä mieskonduktööri seisoi laiturilla aivan veturin lähellä. Matkaa oli varmaan satakunta metriä. Huidoin ja näytin kädellä ahkiotani. Hän huitoi takaisin. Raahauduin ahkioni kanssa häntä kohti. Puolimatkassa pysähdyin ja vähän yritin vinkata, että tulepa sinäkin nyt asiakaspalvelijana vastaan. Hän nosti kädet suuneteen torveksi ja huusi "TAVARAJUNAAN"... huusi vielä toistamiseen. En oikein ymmärtänyt ja raahauduin ahkioni kanssa hänen luokseen. Hän ei ottanut askeltakaan vastaan. Kysyin konduktööriltä hikeä otsalta pyyhkien, että missähän päin junaa on se "polkupyörävaunu"? Tämä älyniekka töräytti töykeällä äänellä "Onko tuo polkupyörä"? Silloin epäilin jo hänen älykkyyttään, koska niin iäkkään miehen olisi pitänyt tunnistaa raahaamani esine ahkioksi. Vähän valistin häntä mistä esineestä on kysymys ja toistin kysymyksen "polkupyörävaunusta". Ehkä vähän ivalinen hymynkare värähti hänen kasvoillaan kun hän osoitti junan toiseen päähän... "Se on kuulkaas tuo toiseksi viimeinen vaunu tuolla junan toisessa päässä". Tartuin ahkiooni ja vedin hiki hatussa tuon puolitoistasataa metriä ja nostin ahkion junaan.

Ajattelin mielessäni kuinka hyvin julkiset kulkuneuvot olivat minua usealla etapilla ja vaihtopaikalla palvelleet. Silti mielessä päällimmäisenä oli tuohtumus. Kuka rekrytoi ja kouluttaa tällaisia asiakaspalvelijoita. En vieritä suurinta syytä tälle väärällä alalla olevalle konduktöörille vaan koulutusorganisaatiolle ja rekrytoijille. Tämä henkilö olisi varmaan loistava siellä siperialaisessa hiilikaivosjunasssa. Pitkä ryhdikäs kaveri. Varmaan voisi käyttää normaalia isompaa lapiotakin ja työtulos olisi loistava. Hän vain on sattunut huonosti hommansa osaavan rekrytoijan palkkaamaksi täysin väärään hommaan.
Tai sitten hänellä oli aamulla ollut tarkoitus lähteä kevään viimeiselle aurinkoiselle pilkkireissulle ja juuri kairaa vajasta hakiessaan hän on huomannutkin olevansa työvuorossa... ja vielä pyhäpäivänä. Potuttamaanhan se semmonen pistää... Harmi vain, että asiakkat kärsivät.

Näin se on... yksikin mätä omena voi pilata korillisen tuoreita.

Kirjoitukseni osoittaa miten ihmiset oikeastaan usein ajattelevat. Yksi huono asia pilaa tukun hyvin hoidettuja juttuja. Minäkin sorruin tähän taas ja sorrun vastakin - olen siinä mielessä aivan tyypillinen.

Höpistään taas.....



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu