Siirry pääsisältöön

Vuosirenkaita

Vuosi on jälleen vaihtumassa. Me ajattelemme mennyttä ja luotaamme tulevaa. Katsoessamme taakse, saatamme vaipua murheeseen ja ahdistukseen. Toisaalta voimme nähdä onnea, iloa ja menestystä. Me kaikki voimme nähdä molempien läsnä olon - ilon ja murheen. Kuitenkin me itse päätämme kumpi virta meitä vie.
Mikä on oma asenteemme elämään, tulevaisuuteen ja arvoihimme? Se väistämättä ohjaa myös tulevaa - alkavaa vuottamme.

Toivon itse pystyväni oikeiden arvovalintojen kautta löytämään elämän virrasta sen onnen ja ilon virtauksen, jolla voin tuottaa iloa ja onnea myös läheisilleni.

Tulipa sanottua tosi hartaita sanoja, mutta niin oli tarkoituskin.
Olen huomannut - tai tulkinnut ihan päin peetä - että olemme menossa kohti entistä itsekkäämpää ja yksilökeskeisempää yhteiskuntaa, jossa välittämiselle ja läheisyydelle ei ole sijaa. Voin tietenkin olla täysin väärässä, eikä olisi ihme, koska olen väärässä niin kovin monessa asiassa.

"Yhteiskunnasta" on tulossa meille se lähin omainen, huoltaja, hoivaaja, kaitsija ja peräänkatsoja. Lapset passitetaan päivähoitoihin ja vanhukset pois silmistä hoitokoteihin. Meillä yhteiskunnan ylläpitäjiksi itsemme tuntevilla ei ole aikaa hoitaa itse lapsiamme eikä vanhuksiamme. Meillä on sen sijaan aikaa ja halua väitellä miten voimme välttää, että emme joutuisi hoitamaan tätä osaa kansalaisvelvollisuudestamme. Itse asiassa me emme koe sitä edes velvollisuudeksi, olemmehan tätä nykypolvea. Sehän on yhteiskunnan velvollisuus. Herran jestas... ja Halle lujaa... Meillä menee siis tosi lujaa.
Tiedän, että kahdeksan kymmenestä lukijata ei edes ymmärrä mitä tarkoitan, mutta siitä huolimatta tämän totean. Onhan kaksi kymmenestä kuitenkin enemmän kuin yksi!

Vuosirenkaat lisääntyvät, sehän on väistämätöntä. Tulee mieleen vanha puu Pyhä-Häkin kansallispuistossa Saarijärvellä. Puu on katsellut ohikulkevien vaellusta jo 1500-luvulta lähtien. Sillä olisi varmasti monia kertomuksia ja neuvoja meille, mutta onneksi puut eivät osaa puhua.
Meitä ei tulla mittaamaan vuosirenkaiden määrällä. Uskon vakaasti siihen, että renkaiden määrää tärkeämpi on se, millaisia ja minkä sisältöisiä nuo renkaat ovat.
Siis tehkäämme renkaistamme omien arvojemme kaltaisia. Ottakaamme tavoitteeksi se mitä haluamme tulevalta elämältämme.

Nyt meni niin korkealentoiseksi, että on parempi höpistä lisää tulevana vuonna... höpisemisiin...

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu