Siirry pääsisältöön

Hallituksen määräyksestä Malesian viidakosta koronaviidakkoon!

Heti alkuun pitää todeta, että "hallituksella" en tässä tarkoita puolisoani ja matkakumppaniani täällä Aasian fillarireissulla, vaikka toisinaan olen blogeissani hänestä meidän perhekunnan "hallituksena" puhunutkin. Tarkoitan siis sitä oikeaa Suomen hallitusta.

Fillarit purettu paketeista Bangkokin lentokentällä 16.1.2020 ja matka alkaa.

Lähdimme fillarireissulle Aasiaan Suomesta 15.1.2020 ja silloin en ollut kuullut yhtään uutista koronaviruksesta, joka nyt on sekoittanut koko maailman menon.

Maisemia ihailemassa - Phangan National Park, Thaimaa

Nyt istuskelen Kuala Lumpurin kupeessa Cyperjauan kaupungissa korkean tornitalon kymmenennen kerroksen huoneistossa. Malesiaan on julistettu ulkonaliikkumiskielto (MCO = Movement Control Order), joka jatkuu 31.3.2020 saakka. Liikkeet, kauppakeskukset ja lähes kaikki on suljettu. Ruokakaupat ja osa ravintoloista ovat auki, mutta suositus on, että ruuat tilataan kotiin toimitettavaksi. Tornitalomme alakerrassa ovat kauppa ja ravintola, josta olemme vielä toistaiseksi noutaneet itse ostoksemme. Mitään hätää ei siis ole ja ikkunasta voi katsella kuinka liikenne läheisillä teillä on hiljennyt. Matkaa lentokentälle on noin 30 kilometriä ja lennon Suomeen pitäisi nousta ilmaan muutaman päivän päästä eli keskiviikkona 25.3.2020 illalla. Tämän hetken tiedon mukaan lento lennetään, mutta viime päivinä on tottunut myös muutoksiin lähes kaikessa. On siis tehtävä suunnitelma B ja sen rinnalle myös C, D ja ehkä vielä E. Kaikki on kuitenkin aina selvinnyt, joten minkäänlaiseen paniikkiin ei ole aihetta, vaikka mentäisiin suunnitelman D mukaan, mikä se sitten lieneekin.

Tienvarreen nautiskelija - Malesia

Nyt siihen hallituksen itse määräykseksi tulkitsemaani suositukseen, jota on tässä ollut aikaa pohtia fillarin päällä istuskellessa Malesian helteessä. Suomen hallitus siis päätti kutsua ulkomailla olevat suomalaiset kotimaahan ja syytkin ovat ainakin itselle aivan selkeät. Mikäli saat koronavirustartunnan, johon tarvitset sairaalahoitoa, on selvä, että hoito tapahtuu mieluummin kaikilla  kotimaassa. Lisäksi mahdolliset tehohoitopotilaiden kuljetukset ovat hankalia tai niitä ei voida edes tehdä. Ymmärrän mielestäni pointin mikä tämän paluukehotuksen takana on. Tietenkin voi olla, että tulkintani on väärä, mutta näin minä sen ajattelen. Myös monet maat toivovat ulkolaisten poistumista maasta ja saapumiset on jo estetty mm. Malesiaan. Mistään poistumismääräyksestä en ole Malesiassa kuullut, vaikka olen käynyt läpi sekä paikallista uutisointia että Suomen Malesian suurlähtystön tiedotteita.

Patikointiretkellä viidakossa Malesiassa.

Siitä huolimatta mietin mitä tämä merkitsee omalla kohdallani juuri nyt. Saatuani tiedon kehotuksesta  kotimaahan palaamisesta olimme Malesian maaseudulla - lähes viidakossa. Lähdimme toteuttamaan hallituksen kehotusta palata kotimaahan suuntaamalla fillarit kohti lähintä kansainvälistä lentokenttää ja tilasimmme lentoliput Suomeen.

Koronavirukselle altistuminen ja sen leviäminen ovat riippuvaisia kontakteista muihin ihmisiin ja paikkoihin sekä pintoihin, joissa mahdollisesti virusta esiintyy. Nyt olen vieraillut bussiasemilla ja kulkenut bussilla sekä saapunut viidakosta parin miljoonan asukkaan Kuala Lumpuriin. Käynyt taksilla lentoasemalla tsekkaamassa mahdollisia lentoja Suomeen ja varmistelemassa lentoa 25.3.2020 Suomeen. Näistä ei saanut tietoa netin kautta ja lentoyhtiön kaupungissa oleva toimisto on suljettu, joten lentokentälle oli mentävä. Oma seikkailunsa oli polkupyörien kuljetuslaatikoiden etsiminen ulkonaliikkumiskiellossa olevassa paikassa ja liikkeiden ollessa suljettuina. Sekin lopulta onnistui.

Bussilla saavuttu maaseudulta Kuala Lumpuriin - Malesian pääkaupunkiin.

Nyt on edessä vielä taksilla lentokentälle meno, odottelua ja jonotusta lentokentällä Kuala Lumpurissa ja yhdeksän tunnin odottelu Dohan lentokentällä ennen jatkolentoa Suomeen. Kotimaassa laukkujen jonotus lentoasemalla sekä Helsingin rautattieasemalle siirtyminen ja edelleen junalla Mäntyharjuun. Nämä tulevat siis siinä tapauksessa, että edetään suunnitelman A mukaan ja lennot toteutuvat suunnitellusti.

Nyt mietin, että kuinka monta kohtaamista ja pintojen kosketusta  mahdollisiin koronaviruksiin minulla on tämän matkustelun aikana. Ennen kaikkea jos vertaamme näitä siihen, että olisimme jääneet Malesian viidakkoon siihen saakka, että tämä pandemia on ohitse. Meillä eläkeläisinä olisi siihenkin ollut mahdollisuus, vaikka tämä olisi muutaman kuukauden kestänytkin. En sano, että olisi tätä halunnut, mutta silti mietin asiaa.

Taksilla maski kasvoilla matkalla lentokentälle tsekkaamaan lentoja Suomeen.
Toimimme kuitenkin Suomen hallituksen kehotuksen mukaisesti ja yritämme sukkuloida Suomeen itseämme suojaten ja ohjeita noudattaen. Tartuntariski on mielestäni matkaustaessa läpi koronaviidakoiden kuitenkin paljon suurempi kuin olisi ollut mikäli olisimme jääneet paikoillemme Malesian viidakkoon. Näin ainakin itse näen asian, kun mietin kaikkia niitä paikkoja joiden kautta nyt kuljemme.

"Joogahetki" on hyvää ajankulua ulkonaliikkumiskiellon aikaan Malesialaisessa majapaikassa.

Suomalainen on kuitenkin opetettu noudattamaan sääntöjä ja ja ohjeita, joten näillä mennään mahdollisista kasvaneista riskeistä huolimatta. Mikäli Suomeen pääsemme, niin olemme tämän Malesian paikallaanoloviikon jälkeen sitten kaksi viikkoa karanteenisaa kämpässämme Suomessa. Toivottavasti joku tuo ruokaa oven ulkopuolelle, sillä jääkaappi ja pakastin tyhjennettiin ennen reissuun lähtöä tammikuussa.

Nyt vain iloisella mielellä paniikkeja ja koronaa vältellen kohti uutta päivää. Toivottavasti emme tuo virusta mukanamme!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu