Siirry pääsisältöön

Ilmastomuutosta pukkaa

Jokin aika takaperin julkaistiin taas kansainvälinen IPCC:n raportti ilmastomuutoksen vaikutuksista pallomme tilaan. Kaikki sanovat, että se on huolestuttava. Kaikki ainakin Suomessa tavallisista kaduntallaajista tutkijoihin ja poliitikkoihin tuntuvat myös tietävän, että näin asia on. Tämähän on tiedetty jo kauan, sanovat kaikki ja tuntuvat myös tietävän mitä tulisi tehdä. Osa kuitenkin on sitä mieltä, että ei meidän tarvii mitään tehdä. Kiinalaiset ja intialaiset saisivat myös alkaa tekemään jotain.


Näinkö asioiden tila siis on? Tiedetään mitä pitäisi tehdä, mutta muiden on tehtävä ensin.

Autoileva, lihaa syövä ja kaksi kertaa vuodessa lentäen stressiänsä etelään purkamaan matkaava kansalainen on nyt siis syyllinen. Näinkö se homma parannetaan?
Poliitikot syyllistävät kilvan toisiaan. Te hakkaatte metsiä liikaa, te tuette turpeen polttamista, te syötte lihaa ja te lennätte lomailemaan Sisiliaan. Näinkö saadaan kestäviä päätöksiä aikaan?


Se on kyllä höpisijän mielestä niin, että näin ei tule kyllä hommasta lasta eikä paskaa - siis pattitilanne. On kuin sote-uudistuksesta puhuisi, Vaikka tämä ilmastohomma on kyllä vielä pidemmässä juoksussa kuin mitkään sotet, maakunnista puhumattakaan.

Itse tässä aikani kuluksi olen lueskellut viimeisen kuukauden aikana lehtiartikkeleita, Ympäristöministeriön, Aalto yliopiston, Ilmatieteenlaitoksen, Suomen ympäristökeskuksen, Luonnonvarakeskuksen, Metsänomistajien ja monien muiden tahojen julkaisuja ja niihin liittyviä tutkimuksia.
Tulee muuten sellainen soppa ja sekamelska pääkoppaan, että ei paremmasta väliä. Jokainen taho ja toimija löytää aina tutkimustuloksen oman lihansyöntinsä hyvyydestä ja toisen autoilevan ja liian suuressa asunnossa asuvan maailman pilaamisesta. Ja kun ei muuta keksi, niin Aasiasta löytyy viimekädessä pelastaja omaan pahaan oloon ja syyllisyydentunteeseen. Siellä ne polttavat hiiltä niin ettei aurinkoa näy ja rakentavat koko ajan lisää hiilivoimaloita. Loppupelissä ei siinä ole koko totuus.



Todellinen syy ei ole lentäminen tai lihansyönti. Höpisijän mielestä todellinen syy on päättäjien kyvyttömyys tehdä päätöksiä. Voi siihen yksittäinen kuluttjakin tietenkin vaikuttaa, mutta ei syyttämällä vaan tekemällä oikeita päätöksiä oman kulutuksensa suhteen. Lentäminen vähentyy hyvin myös kun ei ostetaa netistä tuotteita, jotka lennätetään toiselta puolen maapalloa Suomeen. Kiinalaiset käyttävät puolet hiilivoimalla tuotetusta energiasta metallinjalostukseen, joten olemalla ostamatta Kiinassa jalostetusta metallista tehtyjä tuotteita - kuten päästöttömiä polkupyöriä - voi ehkäistä ilmastomuutosta.

Päättäjien tulisi höpisijän mielestä ensiksi ymmärtää mistä on kysymys ja sen jälkeen tehdä tarvittavat päätökset. Energian tuotanto ja kulutus aiheuttavat kaksi kolmasosaa hiilidioksiidipäästöitä, joten siitä suuresta kakusta on helpoin lähteä tekemään niitä päätöksiä. Ensimmäinen päätös olisi lopettaa fossiilisten polttoaineiden käyttö sähkön ja energian tuottamiseen liikenteen ja ja teollisuuden tarpeisiin sekä rakennusten lämmittämiseen. Turpeen käyttöä energian tuotannossa kuitenkin käsittääkseni vielä jopa tuetaan? Tiedetään mitä ei saisi tehdä, mutta silti sellaista toimintaa jopa tuetaan. Se viisasten kivi on siis edelleen hukassa päättäjiltä. Lopullisestiko?



Mietitäänpä vielä tuota lentämistä. Sen on vähennyttävä sanotaan. Samaan aikaan houkutellaan turisteja Aasiasta Suomeen ihailemaan revontulia ja rakennetaan infraa tänne lentäviä aasialaisia varten. Turismi työllistääkin jo kohta tuplamäärän ihmisiä Suomessa esimerkiksi maatalouteen verrattuna.
Onko toiminta siis järkevää? Höpisijän mielestä se on varsin järkevää eikä sitä lentämistä kovin helpolla vähennetä. Odottakkaapas vain kun aasialaisten elintaso nousee ja kaikki lentävät yhtä paljon kuin suomalaiset - varsinkin poliitikot Brysseliin ja takaisin alvariinsa.

Taas on höpisijän mielestä paasaajilla puurot ja vellit niin sekaisin, että ei eroteta metsää puilta. Ei autoilun tai lentämisen vähentäminen ole mikään ratkaisu, Sillä se ei vaan tule onnistumaan. Ratkaisu on se, että tehdään autoilusta ja lentämisestä päästötöntä. Kyse on siis teknologisesta kehityksestä, jolla asia pitää ratkaista. Ja niin kauan kun ei ole ratkaisua asiaan lyödään hiilidioksiidipäästöjä aiheuttaville toiminnoille sellainen hintalappu kylkeen, että ei löydy palvelulle ostajia. Vähenee kummasti lentäminen kun lento Aasiaan maksaa nykyisen muutaman satasen sijaan muutaman kymppitonnin. Loppuu ruuhkatkin lentokentillä ja taksijonotkin siirtyvät muualle. Ehkä aasialaisille tarjoamaan elämysmatkoja Lappiin revontulia katsomaan halki Siperian? Alkaa ehkä pukkaamaan vähän pidempää keikkaa taksimiehillekin.



Ongelma ei siis ilmastomuutoksen ehkäisyssä ole tiedon puute, vaan ymmärryksen puute. Me löydämme aina omaa näkökantaamme tukevia tutkimuksia ja kirjoituksia. Me emme vain halua nähdä niiden painoarvoa kokonaisuudessa, vaan etsimme aina sen todellisen syyllisen jostain muualta. Tämä on inhimillinen ja tälle nisäkäslajille hyvin tyypillinen piirre. Sillekään tuskin voidaan yhtikäs mitään.

Osa meistä kuitenkin tajuaa sen, että kysymys on kyvystä tehdä päätöksiä. Ne voivat olla yksilötasolla, kunta- ja valtiotasolla, mutta sekään ei riitä. Joulukuussa pidettävä ilmastokonfferenssi pystyy toivottavasti linjaamaan asiota niin, että lapsenlasiemme jälkeläisilläkin on maapallo missä voi elää.

Tärkeintä kuitenkin yksilötasolla on lisätä ymmärrystä, joka pääosalla johtaa myös joihinkin tekoihin. Pienikin teko on arvokas.
Itse aion huomenna hakea kahdelta paikalliselta lihantuottajalta lähellä tuotettua lihaa ja ensi viikolla on tarkoitus käydä lentäen Islannissa ihmettelemässä maailman menoa. Energian käyttöä on tarkoitus myös hetkellisesti lisätä, sillä kävin napauttamassa sähkösaunan päälle.



Eli yritystä on täälläkin ja sitähän sanotaan, että "yrittänyttä ei laiteta". Niin minne ei laiteta? Se on jäänyt epäselväksi, mutta kun kirjoitin niin olkoon siinä.

Höpisemisiin taas!

(Kuvat: Ilmasto-opas.fi -sivustolta ja netin maksutomalta Clip-Art -sivustolta)

Oman ymmärryksen avartamiseksi höpisijä suosittelee katsottavaksi linkistä lyhyen videon TÄSTÄ.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu