Siirry pääsisältöön

Loppusuoralla rento fiilis

Kirjoittelen tätä fillarireissulla Latviassa. Tuossa ajellessa on tullut mietittyä tätä ihmisen eloa ja sitä miten aika rientää. Miten elämä soljuu tasaisesti eteenpäin.


Ajatuksissani vertaan ihmisen eloa tässä urheilukentällä juostavaan ratakierrokseen, jossa jokainen satanen on pari vuosikymmentä. Heti tulee mieleen, että minä en ole kaarrejuoksija, mutta suorat menevät mallikkaasti. Kun ihminen Suomessa elää keskimäärin kasikymppiseksi, niin nyt ollaan tultu jo hyvän matkaa loppusuoraa ja kalkkiviivoille ei ole enää montaa kymmentä metriä.


En ole siis kaarrejuoksija. Miksikö? Kun lähtölaukaus pamahti 3.9.1953 kiihdytys etukaarteeseen meni kaikin puolin mallikkaasti, mutta siinä kaarteen loppuosassa tapahtui jotain. Lienenkö astunut ratareunukselle ja askel sekosi. Horjunnalla kuitenkin selvittiin ja matka jatkui.

Takasuoralla meno oli lennokasta ja paristakympistä nelikymppiseksi selvittiin hienosti. Askel kulki lennokkaasti ja perhekin kasvoi. Moukarihäkin taakse kaarruttaessa tuli taas vähän epävarma olo ja ajatuksissa pyörivät ilmeisesti ne alkukaarteen horjahdukset. Askel kuitenkin kulki ja vauhtia piti vielä kiihdyttää, kun tuntui niin hyvältä. Liian tiukka kaarre oli taas se kompastukivi ja radan reunus oli liian lähellä. Rytmi sekaisin ja nurin. Juuri kun ajattelin, että tästä sitä vedetään loppuun asti vauhdilla. Ja ei kun ylös ja nilkuttaen matkaan.



Loppusuoralle päästessä rytmi oli palannut ja taas askel kulki. Nyt se oli sellaista rentoa menoa. Voi että, se kaiken lisäksi tuntui parhaalta koko kierroksella.
Nyt kun matkaa on enää neljänsadan metrin kierroksesta vaivaiset seitsemänkymmentäviisi metriä on olo rento ja helpottunut. Antaa mennä vain rennosti eteenpäin ja erilaisista rooleistakin pääosin vapauttuneena ei tarvitse enää pohtia ja jännittää sen paremmin tekemisiään kuin sanomisiaankaan. Kyllä se maalinauha sieltä tulee, kunhan ei vilkuile liikaa taakseen ja ala kompastelemaan.

Kun kierros mahdollisesti saadaan täyteen ja kasikympin rajapyykki tulee saavutettua onkin sen jälkeen korkea aika siirtyä katsomon puolelle. Toiselle kierrokselle on turha yrittää. Sieltä katsomosta on hyvä seurata rollaatoriin nojaillen kuinka toisilta kaarteet ja suorat sujuvat.


Sen verran voi neuvoa antaa, että olkaa tarkkoina kaarteissa. Varsinkin tuo takakaarre on petollinen. Se alkaa siitä kun täyttää neljäkymmentä vuotta. Luulee nimittäin hallitsevansa sen kaarrejuoksun, mutta se radan reunus on lähellä ja siinä alkaa muutenkin jo puuskuttamaan ja matkakin painaa. Mikäli nauhat tossuissa taas ovat lähtiessä löysällä on sekin paha juttu. Aukeavat nimittäin matkalla ja niihin kyllä kompastuu. Sitten se on menoa.
Ja kaiken tämän ohella kannattaa pitää itsensä hyvässä kunnossa, että jalka nousee vielä kalkkiviivoillakin ja jaksaa nostaa kädet ylös maaliviivalla.


Todellisuudessahan kysymys on enemmän neljänsadan aidoista, sillä niitä aitojahan jokaisen kierrokselle ilmaantuu. Vläillä jopa aivan yllättäen - silleen puskita. Niistä kampittajista ja kyynärpäillä tönivistä puhumattakaan. .

Höpistäänhän taas, sillä onhan tätä matkaa vielä jäljellä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu