Siirry pääsisältöön

Matkailustako Mäntyharjun pelastaja?

Vähän provosoivalla otsikolla aloitin, sillä eihän matkailu Mäntyharjua pelasta. Sen saa väestönkasvu-uralle ja mahdolliseen nousuun vain isot ja mielellään vientiteollisuuteen panostavat yritykset. Ne saavat väestön muuttosuunnan kääntymään ja riittävästi työpaikkoja aikaan. Se on fakta, johon kunnan kannattaa ne lopulliset tavoittet asettaa.

Asemarakennusta on ehostettu, mutta tärkein eli sisältö puuttuu!
Matkailun rooli voi kuitenkin osoittautua ennen näkemättömän tärkeäksi tuon päätavoitteen saavuttamiseksi. Siihen kannattaa siis oikeasti panostaa. Päätavoitetta kuitenkan unohtamatta.

Miten matkailu muka voi auttaa?
Minä näen sen pääroolina paikkakunnan brandin kirkastamisen. Voi olla tietenkin, että vanhuuttani alan nähdä harhoja, mutta harhat ovat kuitenkin kiinnostavia.

Matkailuelinkeinoa kehittämällä voimme kirkastaa paikkakunnan brandiä ja voimme luoda uudenlaisia mielikuvia upeasta "Järvi-Suomen portista", jossa luonto, kulttuuri ja yritteliäisyys sekä avoimuus kukoistavat ja palvelut pelaavat. Tällaisesta paikasta sijoituspaikkaa etsivät yritykset kiinnostuvat. Siellä viihtyvät myös yritysten työntekijät.
Se tuo tietenkin myös työtä ja toimeentuloa nykyisille matkailualan yrityksille. Se antaa jo tällä hetkellä suuren mahdollisuuden kehittää toimintaa edelleen ja verkostoitumalla voidaan saada aivan uudenlaista toimintaa aikaan.
Mielenkiintoista on ollut seurata alan kehitystä viimeisen kolmen vuosikymmenen ajan paikkakunnalla. On ollut takapakkeja, kuten Mäntymotelli ja Pöylinniemen lomakeskus. Tänä päivänä kuitenkin tuntuu, että paikkakunnan matkailuyrittäjät pyrkivät näkymään entistä paremmin alan messuilla ja taphtumissa. On myös selkeä tarve verkostoitua ja kehitää palvelurakenteita. Miten tässä onnistutaan nähdään seuraavalla vuosikymmenellä.

Mäntyharjun museo Iso-Pappilassa on kesäkohde matkailijalle.
Matkailun kehittäminen minun mielestäni tarkoittaa ennen kaikkea erityyppisen palvelutarjonnan kehittämistä. Tarvitaan aktiviteetteja moneen lähtöön. Täältä löytyy kulttuurin helmiä, kuten Taidekeskus Salmela ja WHD Gårdin museot ja Mäntyharjun museo.
Täällä on vilkas torielämä ja kaksi hienoa kesäteatteria.
Kaikesta tästä huolimatta matkailija viipyy Mäntyharjussa pääsääntöisesti yhden päivän. Se suurin osa matkaajista ajaa omalla autollaan viitostietä ohitse tai katselee junasta tyhjää asemarakennusta.

Mökkimajoittajilla tietenkin lomailijat viipyvät useita päiviä - ehkä viikon kaksikin. Uudelleen tullakseen heillekin pitää olla tarjota monipuolinen setti palveluita ja tekemistä loman ajaksi. Museoiden ja näyttelyiden ohella toimintaa ja tekemistä.

Matkailijan viipymisessä pidempään paikkakunnalla on mielestäni se mahdollisuus, joka pitää osata nähdä. Ohi ajamisen sijaan muutama yö tuo majoitusyrittäjille lisää tuloa ja matkailija vie terveiset tutuille kotiin mennessään. Mielellään tietenkin ulkomaille saakka!

Lankaniemi pystyy majoittamaan bussilastillisen matkailijoita

Höpisijä on näkevinään, että paikkakunnan matkailuyrittäjillä on draivi päällä ja toimintoja
kehitetään aktiivisesti.
Tämän ohella tarvitaan myös uutta. Paikkakunnalta pitäisi jatkossa löytyä paikkoja, joihin ryhmämatkalaiset pystyvät majoittumaan. Ensin yksi, sitten toinen.
Tämä antaisi valmiuksia kehittää myös muuta palvelutarjontaa aivan uudelle tasolle.

Seurakunnalla olisi tässä hyvä mahdollisuus. Vuokrata Lankaniemen tilat matkailuyrittäjälle ja keskittyä omiin ydintoimintoihinsa. Niistäkin työsararkaa pitäisi näinä aikoina löytyä.
Sinne sopii nimittäin bussillinen ryhmämatkalaisia majoittumaan saman katon alle.

Kaiken tekemisen pitäisi mielestäni lähteä omien vahvuuksien tunnistamisesta. Luonto, kulttuuri ja niiden ympärillä toimiva infrastuktuuri. Nehän meillä jo on olemassa. Yhteistyökumppanit Kiinasta ja Euroopasta vain myymään. Ensin tietenkin ne tuotteet mitä myydään on saatava kuntoon!

Mitä kunta voisi tehdä asioiden eteen?
Se on tehnyt jo erittäin paljon ja hyvä niin. Sen pitäisi mielestäni vielä jämäkämmin viedä asiat loppuun asti ja seurata toimenpiteiden vaikutuksia selkeillä mittareilla. Muutama asia pitäisi kunnan osata pikimiten klaarata kuntoon. Siis ilman selityksiä. Tekemällä päätöksiä.

Kurkiniemestä voisi tulla Mäntyharjun matkailun keskus

Pari esimerkkiä: 

Rautatieaseman kehittäminen paikkakunnan käyntikortiksi niin, että jokainen lähes kahdesta miljoonasta junassa ohi kiiruhtavasta ihmisestä tekee päätöksen vierailla joskus Mäntyharjussa. "Näin hienoon paikkaan on joskus tultava oikein ajan kanssa." Tämän kun kaikki sisäistävät niin hyvä tulee.

Kurkiniemeen on saatava ympärivuotista yritystoimintaa. Paikkakunnan paras sijainti matkailua ajatellen uinuu kymmenen kuukautta vuodesta. Kun Salmelassa käy yli 30 000 ja Miekankoskella parikymmentätuhatta kävijää pitäisi Kurkiniemessä kaiken järjen mukaan käydä enemmän kuin näissä kahdessa yhteensä. Mikäli näin ei ole, niin liikeidea on väärä.

Tässähän taas tuli puristettua ulos se mitä kävelylenkillä Pyhäjärven jäällä sai pääkoppaan kasattua.

Höpisemisiin taas....

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu