Siirry pääsisältöön

Katse tulevaan

On tämä maailma ihmeellinen ja sen kamaralla käyskentelevät ihmiset vielä ihmeellisempiä. Olen seurannut ja itsekin lusikkaani soppaan silloin tällöin sotkenut... tarkoitan tuota polkuhanketta Mäntyharjusta Repoveden kansallispuistoon. Sitä rakennetaan ja sen ympärillä puuhataan innolla. Hyvä niin!
Jostain kumman syystä me teemme näitä juttuja hyvin lyhyellä tähtäimellä. Tehdään kahden vuoden hanke ja suunnataan katse pilviin. On se hyvä... ei käy kieltäminen. Tällaisia juttuja tehdessä pitäisi kuitenkin vilkaista ensin sinne taustapeiliin ja katsoa mitä on tehty aiemmin.

Mäntyharjussa tehtiin muutamia vuosia sitten innolla pätkä E-10-vaellusreitistöön kuuluvaa reittiä. Yksi reittiosuus kulkee (kulki) Mäntyharjun kirkolta Pyhäkosken kautta Pertunmaalle. Se on painettuna Euroopan vaellusreittikartastoon. Karttoja myydään mm. Ranskassa varmaan vielä vuonna 2025 - hyvä niin!  Ongelma vain on siinä, että reitti kasvaa umpeen ja on olemassa tunne, että se on unohdettu.

Mäntyharjussa tehtiin muutamia vuosia sitten innolla Etelä-Savon ainoata sauvakävelypuistoa. Torille kokoontui yli tuhat henkeä sauvat kädessä ihailemaan tuotosta.
Ongelma vain on siinä, että on olemassa tunne, että se on unohdettu ja osa upeista opastauluista siirretty varastoihin.

Mäntyharjuun tehdään parhaillaan Repovesi - Mäntyharju vaellus- ja pyöräilyreittiä. Ongelmaa ei ole vielä, mutta taustapeiliin katsoessa pelko on aiheellinen. Mikäli historia toistaa itseään niin tätä polkua ei kukaan muista vuonna 2018.



Pitäkäämme siis huoli, että saamme E-10 -vaellusreitistön ja sauvakävelypuiston henkiin. Silloin voi Repovesi-polullakin olla tulevaisuutta. Vakaasti uskon näin.

Hankkeet ovat kunnille erittäin hyviä ja varsinkin Mäntyharjulla meneillään olevilla hankkeille on erinomaiset ja motivoituneet vetäjät. Heitä ei käy moittiminen.
Kahden vuoden hankkeessa vain on tyypillistä, että kukaan ei kanna huolta tulevasta. Joku viisaasti tässä taannoin totesi, että kahden vuoden hanketyöstä viimeinen puoli vuotta menee uuden hankkeen suunnitteluun. Inhimillistä sekin. Kyllähän hankevetäjät syövät ihan normaalisti leipää hankkeen päätyttyäkin.

Muutamalla on taas herne niin syvällä nenässä kun lukee tämän, että pitää käydä vesitorninmäen kupeessa se irroittamassa. Hyvä niin. Meillä on vielä vastaanotto ihan tässä kylillä, joten ei tarvitse sen takia lähteä Mikkeliin asti.

Tärkeitä asioita on paljon ja varmasti kaikki yksilöinä pyrimme hoitamaan niitä parhain päin. Toisinaan kuitenkin vauhdin hidastamiselle ja peräpeiliin katsomiselle on myös selkeä tarve!

Nyt tuli taas höpistyä liian vakavia, mutta minkäs teet... se on tämän höpinän tarkoitus!



Kommentit

  1. Markun "holja" on paikallaan. On korkea aika herätä keskustelemaan Repoveden reitin jatkohoidosta. Jos polkua trampataan ahkerasti, se pysyy liikkujille kunnossa, mutta hoitamattomana kuluu. Jos tuota reittiä ei kuljeta, se umpeutuu ja unohtuu. Joka tapauksessa arvokas ulkoilureitti vaatii säännöllisesti huoltoa. Mutta miten?

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu