Siirry pääsisältöön

SOSIAALISEN MEDIAN SUOSSA

Tietokoneen käytöstä on tullut tämän päivän ihmisille välttämättömyys -  kuin elinehto.

Kyllä näin on pakko todeta kun Lipposen Paavonkin oli pakko mennä Facebookiin. Kaikkea se presidenttiehdokkuskin teettää.


Läppäri toimii päivän lehtenä, tv-ruutuna, pankkiautomaattina, keskustelukanavana, keittokirjana ja ties minä. Ihmiset keskustelvat ristiin rastiin maapallon kaikilta kolkilta toistensa, tuttujensa ja vieraidensa kanssa. Sanomat ovat lyhyitä. Viestiketjuissa sanat ja ajatukset poukkoilevat.
Nettitreffeillä ihmiset saavat jo ties mitä orgasmeja. Suorassa lähetyksessä jotkut päättävät päivänsä - vaikkapa hirttämällä - todellista reality-sarjaa siis.

On kuin sanoma puuttuisi. Ihmisten välillä ei ole lämpöä - ei kosketusta. On kuin kone olisi keskustelukumppanimme, rakastettumme, ystävämme, vihollisemme, riitelykumppanimme.
Parhaassa tapauksessa - tai pahimmassa - väittelemme itsemme kanssa. Välillämme on kuitenkin tämä kone. Itsekin parhaillaan kirjoitan, sitten pysähdyn ja luen. Eihän noin voi sanoa - tuntuu kuin väittelisin itseni kanssa. Katselen jo epäilevästi ympärilleni - ei -  koirahan se siinä käänsi kylkeä.

Onhan näissä vempeleissä se hyvä puoli, että kaikki tieto on aina läsnä. Se on siinä aparaatissa - siellä päättymättömässä internetin bittikaikkeudessa - aivan tässä ruudulla.
Tieto on aivan pöydällä - vaan löydäpä se kun tarvitset. Ruokareseptit olen oppinut hakemaan - luen ne ennenkuin köpötän keittiöön. Sitten valmista sapuskat omalla intuitiolla - milloin mistäkin. Aina siitä ei perhe pidä - ymmärrän senkin - hyvä kun saan itse syödyksi. Miksi luin ruokareseptejä internetistä kun poimin reseptistä vain turkinpippurin - eikä muuten sopinut tuohon vadelmapiirakkaan sitten lainkaan.
Näinkö me käytämme tuota tarpeellista aparaattiamme?  Aivan turha vempele siis!

Facebookin ihmeellinen maailma tuo meille "kavereita". lukemattoman määrän samoin ajattelevia tai eri lailla ajattelevia. Aivan tuntemattomia. Facebook-kavereiden määrällä mitataan oletko elämässä mukana - siinä päättymättömässä bittivirrassa, joka saa sinut riippuvaiseksi tästä kaiken tietävästä aparaatista. Nyt meni kyllä överiksi - riippuvaiseksiko muka?

Tuo ihmeellinen internet on myös täynnä keskustelupalstoja. Nimettöminä ihmiset irvailevat toisilleen, kiusaavat ja väittelevät. Ei uskalleta tulla esiin - esiintyä omana itsenään. Miksi näin?

Onhan se tietenkin helppo huudella "puskista", mutta esille ei uskalleta tulla.
Itse eräälle keskustelupalstalle menin aidosti tietoa ja aitoa depattia odottaen. Esiinnyin reilusti omalla nimelläni - avoimesti ja suoraan. Sainpa miltei vihat päälleni. Ei tänne saa tulla tuolla tavalla - omana itsenään. Tämä on katkeruuden purkausten ja toisten herjaamisen kenttä.
Poishan sieltä piti lähteä kun katkeruus alkoi jo toisilta valua ruudun läpi näppäimistölle.

Mihin tämä sitten pidemmällä tähtäimellä johtaa?
Sen pohtiminen onkin uuden höpinän paikka - tuon arvomaailmamme arviointi siis....

Höpisemisiin....

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu