Siirry pääsisältöön

Liittyäkö Suomenniemeen!

Valtakunnan poliittiset päättäjät ovat - sen minkä tekstiviestikohuiltaan, lautakasoiltaan ja Kreikan sijoituskiireiltään ehtivät - ottaneet "sydämen asiakseen" myös paikallishallinnon kehittämisen.
Ennen kaikkea kuntaliitokset ovat olleet se viisasten kivi, jolla on ajateltu pelastaa Suomi suomalaisille ja taata palvelut tulevaisuudessa.

Valtakunnan raja 1743 - 1809

Liitoksista sinänsä on tullut itsetarkoitus. Se mitä sillä saavutetaan tuntuu tänä päivänä olevan vähän niin ja näin! Onhan se kiva kun saa opetella paikkakunnatkin uusiksi vielä vanhoilla päivillään. Raasepori, Akaa - nimiä historian lehdiltä.
Suomessa oli vuonna 1937 yhteensä 602 kuntaa - osan veivät veli venäläiset sitten seuraavalla vuosikymmenellä. Kuntien määrä on voimakkaasti laskenut ja nyt niitä on 342 - ensi vuonna kuusi vähemmän.
Kunnat käyttävät suomessa noin 32 miljardia euroa palveluiden tuottamiseen ja kehittämiseen vuositasolla. Se iso kasa euroja - ja uppoaa muuten esimerkiksi Kreikkaan ihan yhdessä hujauksessa!

Kuntaliitoksilla väitetään parannettavan hallinnon tehokkuutta. Palveluiden tuottaminen isommissa yksiköissä luulisi myös olevan ainakin euroja säästävää. Onko näin?

Ahvenanmaalla on 28 tuhatta asukasta ja 16 kuntaa. Siellä ei siis olla lähelläkään tuota yhdellä taholla esitettyä 20.000 asukkaan rajaa. Kuitenkin kolmessa Ahvenanmaan kunnassa on veroäyri alle 17!
Miten he sitten tuottavat lakisääteiset palvelut kun asuvatkin pitkin saaria?

Lisäksi puolessa Suomen kuntaliitoksista uuden kunnan asuakasmäärä jää alle tuon 20 tuhannen.

Liitytään vaan kaikki yhteen, sehän on nyt muotia heterot, homot, kunnat ja valtiot - erotaan sitten kun kyllästytään.

Ulkoistetaan myös vankeinhoito. Pyydetään tarjoukset Venäjältä, Mongoliasta ja Bhutanista. Kaikki yli kahden vuoden tuomion saaneet halvimman tarjouksen osoitteeseen. Eiköhän pahimmat rikoksetkin rupea vähenemään. Niin ja matkailuhan avartaa. Tärkeintä eli valtavia säästöjä unohtamatta.

Niin niistä kuntaliitoksista piti höpistä... karkailee vähän tuo juttu.
Kuntaliitoksien avulla pitäisi saada siis säästöjä. Miksi hiivatissa valtio sitten tukee kuntaliitoksia erilaisilla "porkkanoilla"? Vuosina 2005 - 2010 on kunnille jaettu valtion kirstusta 409 miljoonaa euroa yhdistymisavustuksia.
Pitäishän se nyt olla päin vastoin! Jos kerran saadaan aikaan säästöjä niin eikö silloin valtionapuja pitäisi sieltä vähentää - ainakin säästöjen verran.
Kunpa joku tämänkin kertoisi - niin viisastuisimpahan taas holjasti hivenen.

Onhan se kuitenkin Mäntyharjun kohdallakin tosiasia, että jotain pitää tehtämän. Huoltosuhteen heikkeneminen ja hoivatarpeiden kasvu on selkeä kun siirrymme 2020-luvulle!
Itsenäisenä pysyminen edellyttää elinkeinoelämän elvyttämistä ja työpaikkojen luomista. Kaikki eivät kuitenkaan tee vielä etätöitä laiturilta kreikkalaisille laivanvarustajille piirrustuksia väsäillen.
Vaikka hehän voisivat maksaa ne ihan Suomi-euroilla, mikäli vielä käyttävät euroja ensi vuonna.

Ollaan kohta kaupunkien puristuksessa kun rajanaapureina on Mikkeli, Kouvola ja Lahti.
Avataan rohkeasti keskustelut ainakin Suomenniemen ja Pertunmaan suuntaan tai ollaan hiljaa ja odotetaan aikaa jolloin valtio ohjaa Mikkelin huomaan.
Avainasemassa tässä ovat kuntalaiset ja luottamushenkilöt sekä paikallinen media. Virkamiesten kestää tutkimustenkin mukaan kolmisen vuotta liitoksen tekemisestä toipua niin annettakoon heille työrauha kulloisissakin tehtävissään.

Höpisemisiin....

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu