Siirry pääsisältöön

Mistä löydän motivaation muutokseen?

 Minulla on useampi talvi mennyt fillarin päällä vuodesta 2017 lähtien yhtä koronavuotta lukuun ottamatta. Tämä talvi on mennyt ilman fillarointia kaukomailla ja muutos on melkoinen. Ei oikein mitään saa tehdyksi. Koronavuonna paikkasin tekemisiäni opiskelemalla Turun yliopiston avoimessa yliopistossa ympäristötiedettä ja kulttuurin tutkimusta. Tähän en vain saanut itseäni ympäripuhuttua tänä talvena. Vapaaehtoistyötä olen lisännyt jonkin verran. Vanhusten ulkoilutus palvelutalossa on saanut rinnalleen vapaaehtoistyötä kehitysvammaisten palvelukodissa. Tuntuu vain, että jotain pitää vielä keksiä. 

Talviset fillariretket toivat liikuntaa. Tässä kahvitauolla Intiassa 2023.


Liikuntaa yritän parhaani mukaan lisätä. Kävelyä ja kuntosalia on tullut harrastettua, mutta epäsäännöllisesti. Ongelma minulla on se, että haluan aina kokea jotain uutta. Lähireitit olen jo patikoinut ja enhän minä niitä nyt uudestaan lähde köpöttämään. Ulkomailla se onnistuu helposti, kun menee maahan, jossa ei ole ennen käynyt. Hiihtokin on jäänyt tämänpäiväiseen 17 kilometrin hiihtelyyn tänä talvena. Polvi ei kestä juoksemista, joka aiemmin on pitänyt hyvin myös painon kurissa. Kahvipullaa taloudessa kuluu vähintään pitko päivässä ja paino nousee. Saunan lauteilla heiluttelin tänään hiihtolenkin jälkeen pyöristynyttä vatsaani ja kävin vaakalla. Viisari pysähtyi 83 kilon kohdalle. Hui! Normaalitilanteessa minulla on paino tammikuun alussa ollut noin 79 kiloa ja kolmen kuukauden fillaroinnin jälkeen se on ollut noin 72 kiloa. Tänä vuonna kun ei ole tuota fillarireissua paino vain nousee. Hitto.... näin ei voi jatkua!

Kahviherkutko tulisi lopettaa?


Nyt on aika ottaa itseä niskasta kiinni. Liikuntaa on lisättävä ja ruokavalioon on saatava muutos. Miten motivoin itseni muutokseen? Jos jätän kahvipullan pois en kyllä suostu syömään porkkanaa sen tilalla. Jotain muuta on keksittävä. Taidan lähteä kunnan liikuntaneuvojan juttusille, sillä se on Mäntyharjussa nyt maksuton palvelu ja sitten itse opiskelemaan jotain paastoa tai laihdutusta. Jos söisi kuukauden lanttusosekeittoa ja keiton kanssa ruisleipää ilman voita, niin auttaisikohan se? Ei kyllä jotain muuta on keksittävä.

Kyllä Mäntyharjusta löytyy ulkoilureittejä, mutta miten motivoin itseni,

 

En kuitenkaan aio osallistua miesten hiihdon SM-kisoihin Tuiskun Antin tapaan tai yhdistetyn SM-kisoihin ensi vuonna kuten Toni Nieminen ja Janne Ahonen ovat luvanneet. Enhän minä tosiasiassa uskaltaisi edes pienimmästä hyppyrimäestä laskea eikä tuo hiihtokaan minulta suju. Niin ja nyt taisin unohtaa, että olen jo seitsemänkymppinen. Pitäisikö suosiolla lähteä kyselemään jo paikkaa ikäihmisten palvelutalosta. Ei hitto nyt ajatus karkaa. Pitää lopettaa ja aloittaa hyvän, maukkaan ja paljon rasvaa ja leivoksia sisältävän laihduttavan ruokavalion etsiminen netistä. Pitäisikö kysyä apua tekoälyltä?

Auttaisikohan tämä höpinä motivoinnissa? Lupasinko minä muka jotain? En kai! Vappuna sen sitt' näkee!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu