Siirry pääsisältöön

Vihreä siirtymä leviää Mäntyharjussa!

 On ollut ilo todeta kuinka vihreät ajatukset ovat vallanneet Mäntyharjun, vaikka tietoni mukaan Mäntyharjun kunnanvaltuustossa on vain yksi Vihreän liiton jäsen. Tämä on tullut vahvasti esiin koulukuljetuskeskustelussa, jossa kuntalaiset, puolueiden edustajat puoluekannasta riippumatta sekä myös yrittäjät ovat nostaneet päästöluokitukset koulukuljetusten yhdeksi tärkeimmäksi kriteeriksi. Vaaditaan Euro 6 päästöluokituksen mukaisia autoja koulukuljetuksiin vetoamalla koulukuljetusten turvallisuuteen. Hienoa, että kuntalaiset ja yrittäjät ovat näin edistämässä päästöjen vähentämistä myös täällä maaseudulla. 



Mäntyharjulaiset ovat tässä hyviä edelläkävijöitä. "Laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista" on allekirjoitettu 15.7.2021 ja siinä määritellään hyvin tarkasti ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden ajoneuvojen ominaisuuksista sekä maantieteellisistä alueista ja siirtymäajoista päästöttömämpiin ajoneuvoihin.  Näin EU-direktiivin jäsenmaakohtaiseen vähimmäisosuuteen tähtäävän ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuus ainakin Mäntyharjussa olisi paljon edellä EU-direktiivien vaatimuksia. 

Onko tällä sitten vaikutusta koulukuljetusten turvallisuuteen? Tietenkin vain uudemmissa autoissa päästöt ovat vähäisempiä, mutta auton ikä ei ainakan suoraan korreloi auton turvallisuutta, kuljettajien reittituntemusta, aikataulujen pitävyyttä ja muita koulukuljetuksiin liityviä tärkeitä tekijöitä. Kyllä vanhempikin auto on oikein ylläpidettynä ja asianmukaisesti lain vaatimalla tavalla  varustettuna turvallinen.



 Hienoa kuitenkin, että mäntyharjulaiset ovat nostaneet päästöttömyyden ja näin vihreän ajattelun yhdeksi koulukuljetusten pääteemaksi. Tästä on hyvä jatkaa samaa ajattelua myös muilla toiminnan sektoreilla. Olisiko tulevaisuuden motto Mäntyharjussa: "Meillä vihreys lähtee jo koulukuljetuksista ja se on osa yrittäjiemme aatemaailmaa"?

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu