Siirry pääsisältöön

Roskapostin jalanjäljillä

Uutisissa taas kerrottiin yhdestä suomalaisten ihmeellisyydestä. Postin työntekijät menevät lakkoon ja sitä mahdollisesti vielä muut liitot tukevat. Mistä meille tänne pohjoisen perukoille on tiivistynyt tällainen ajattelutapa?  Jäänyt jumiin ilmeisesti vuosikymmenten takaa.

Paperiporukan Ahonen jo aikanaan sai paperiteollisuuden johtavat yritykset lopettamaan investoinnit Suomeen. Nyt Postin porukka tekee saman. Antaa mahtavan mahdollisuuden muille jakelupalvelua suorittaville yrityksille ja lehtien osalta digitaalisille tuotteille. Matkahuolto jo varautuu kuljetusmäärien kasvuun joulun alla. Hyvä niin.
Oman oksan sahaaaminen ja vanhoihin Postin monopoliajan sopimuksiin vetoaminen ovat jostain 1970-luvulta tai kauempaakin. Silloin itsekin lakkoilin tehdastyössä puurtaessani ja olin siinä täysillä mukana. Ajat ovat nyt aivan erilaiset. Ei niin voida enää toimia jos haluaa, että suomalaiset yritykset voivat toimia täällä. Muussa tapauksessa tulevat ulkomaalaiset tilalle.
Mikä tässä on niin vaikea tajuta? Sitä minä en ymmärrä! Pääosa on kuitenkin käynyt peruskoulun ja pitäisi olla sen verran kärryillä missä mennään. Sääliksi käy.

Nyt jäi omalta kohdalta Saksasta tilatut koiranruuat ilmeisesti odottamaan jonnekin Postin terminaaliin. Sulo-koira ei ymmärrä ja jatkossa varmaan toimittaja käyttää jotain muuta toimituskanavaa.
Sääliksi käy tietenkin myös postin johtavia työntekijöitä, jotka yrittävät saada rajusti vähenevän toiminnan kannattavasti ja luotettavasti toimimaan. Vielä kun huomioidaan, että kilpailijoilla ei ole taakkanaan Postin monopoliajan sopimuksia. Ei ole helppoa heillä - ei tosiaaan.

Olisivat vaan lakossa vappuun asti niin nähtäisiin kuinka nopeasti jakelufirmoja alkaaa syntymään.
Riittäköön tämä purkaus kustin polkemisesta. Nyt ei tarvii rasvata ketjuja kun rattaat eivät pyöri.

Politiikassa on viime aikoina ollut seurattavaa ja puolueiden kannatukset pyörivät kuin hedelmäpeli marketin aulassa. Soinin porukka pääsi ottamaan vastuuta, jota äänestäjät eivät kestäneet. Vaihtoivat takaisn demareihin.
Pitäisi äänestäjienkin tajuta, että ollaaan mukana hyvinä ja huonoina hetkinä. Tuetaaan ja kannetaaan vastuuta. Vaan ei sovi suomalaisen pirtaan se - ei sitten millään. Ollaan me kova sakki täällä pohjan perukoilla, totta maar'.
Sipilälle on pakko nostaa kuitenkin hattua. Kerrankin on johtaja johtamassa hallitusta. Vaikka yrityksen ja politiikan johtamisessa on vissit eronsa, ollaan nyt aivan toisessa maailmassa kuin muut tämän vuosituhannen pääministerit. Pakko myöntää.

Kunnat vääntävät kasaan ensi vuoden budjettejaan. Siihen pitää palata kun saavat täällä Mäntyharjussakin ehdotuksensa sorvattua lopulliseen  esityskuntoon.
Vähän sellainen EVVK-tunne jäi. Ensimmäiseen viranhaltijoiden infotilaisuuteen valtuutetuille vain kaksi kolmannesta kunnanvaltuutetuista vaivautui edes tulemaan paikalle.
Ehkä parempikin niin. Sotkevat vain asioita - sellainen on tunne tullut.

Ei muuta tällä erää. Annetaan postilaisille lakkorauha, ennen kuin on aika julistaa Suomen Turussa joulurauha.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Vaaleja ja valintoja

Näin saatiin EU-vaalit pidettyä ja parlamentaarikot valittua. Valtakunnan kolme eniten ääniä kerännyttä meni itseltäkin veikkauksessa täysin oikein. Se oli siis liian helppo ja selvä juttu. Stubb - Halla-aho - Rehn... hyvä niin! Mäntyharjulaisena oli helppo antaa tunnustus nuoren Häkkäsen Antin hienolle kampanjalle ja nuorukaisen upealle äänisaaliille. Jotain outoa tähän Antin menestykseen kuitenkin liittyy. Sellaista mitä minä en ymmärrä? Onko se kateutta, katkeruutta vai jotain muuta. Itse äänestin Anttia, vaikka en tunnustaudu millään muotoa puolueuskolliseksi. Sehän olisi täysin vastoin minun demokratia-näkemystäni. Pitää voida valita paras ehdolla olevista henkilöistä edustamaan oman alueen ja paikkakunnan menestystä. En tiedä oliko mäntyharjulaisilla oikeastaan muuta mahdollisuutta. Ymmärrän kuitenkin jokaisen vapauden valita äänensä kohde. Sitä en ymmärrä miksi pitää olla katkera ja nähdä Antin menestyksessä jotain negatiivista. Onneksi tämä on ymmärretty Mäntyharjussa puol

Itsekeskeisyys on päivän trendi

Pertunmaan kunnan kuntaliitosneuvottelut ovat lähtökuopissa ja nyt naapurikunnissa on käynnissä keskustelu kuntaliitosneuvotteluihin lähtemisestä. Hartola, Joutsa ja Heinola ovat jo tehneet päätöksensä. Hirvensalmi ja Mäntyharju päättävät liitosneuvotteluihin lähdöstään ensi viikolla. Keskustelu ja lähtötiedot neuvotteluihin lähtemisestä vaihtelevat melkoisesti. Heinola päätti selkeästi olla lähtemättä mukaan ja näyttää siltä, että Hirvensalmen päätös on saman suuntainen. Joutsa ja Hartola päättivät lähteä liitosneuvotteluihin, vaikka Hartolassakin kunnanjohtajan esitys oli liitosneuvotteluihin lähtemistä vastaan. Mäntyharjun päätös voi olla olla kumpi tahansa. Löytyy puoltajia ja vastustajia. Pertunmaalla näkemyksiä on useita, joka on hyvä asia. On tärkeää katsoa asiaa tässä vaiheessa useasta eri näkökulmasta. Sata vuotta sitten Pertunmaa muodostettiin Mäntyharjun, Hartolan ja Joutsan kunnista lohkaistuista alueista. Tällä ei tänä päivänä kuitenkaan ole merkitystä, sillä maailma on mu

Saako fillarilla ajaa maantiellä?

  Seurasin ja osallistuin keskusteluun polkupyöräilystä sosiaalisessa mediassa, jossa eräs keskustelija oli sitä mieltä, että maantieajoa harjoitteleva kilpapyöräilijä ei saisi ajaa polkupyörällään maantiellä. Suuri joukko keskustelijoita hämmästeli moista näkemystä – minä heidän mukanaan. En tiedä miten paljon autokouluissa tänä päivänä käydään lävitse sitä mikä maantiellä on sallittua ja mikä ei ole sallittua. Tiellä voi tulla vastaan mopoja, polkupyöriä ja toisinaan vaikkapa hevonen kärryt perässä tai ratsastaja selässä. Pääosalle tämä on varmaan itsestään selvää, mutta mielestäni on todella iso aukko liikennetiedoissa mikäli joku oikeasti on sitä mieltä, että polkupyörällä ei saa ajaa maantiellä. Kaiken kukkuraksi ainakin itse ymmärsin, että henkilöllä oli myös käsitys siitä, että polkupyöräilijän pitää väistää autoa ajaessaan maantiellä liikennesääntöjen mukaisesti tien oikeaa laitaa. Mielestäni tässä on mennyt kyllä koulutus täysin hukkaan ja levitessään tällainen liikennekulttuu